PALOeducationin tarina
Historia
Heräsi kutkuttava kysymys: olisiko meidän asiantuntemuksellemme käyttöä enemmänkin oman työyhteisömme ulkopuolella? Jopa Suomen rajojen ulkopuolella?
Keskustelimme ajatuksistamme kollegoiden, seura- ja liittotoimijoiden sekä koulutusyrittäjien kanssa, ja kaikkialta saimme varmistusta ajatuksillemme. Lasten ja nuorten liikunta kaipaa kaltaisiamme rohkeita ja innovatiivisia ammattilaisia!
Miksi fyysinen aktiivisuus?
Opetushallituksen ja Likesin tuoreen raportin mukaan oppitunnin aikainen liikunnallinen tauko ja opetukseen integroitu liikunta ovat positiivisesti yhteydessä kouluarvosanoihin ja standardoituihin testituloksiin. (OPH 2018)
Viimeaikaisten tutkimusten kiistattomat tulokset viitoittavat myös meidän kulkemaamme tietä. Oppilaiden aktivointi, niin oppitunneilla kuin tuntien välissäkin, on meidän leipälajimme.
Miksi PALOeducation?
Meidän vahvuutemme ja kilpailuvalttimme on kokemus. Valitettavan usein näkee, että lapsille suunnattua toimintaa toteutetaan juuri asiantuntijuudesta kitsastellen. Puitteet voivat olla kunnossa, mutta toteutus saatetaan hoitaa kenties opiskelijan tai harjoittelijan voimin. Toki tämäkin voi toimia, mutta usein idearikkailta ja innovatiivisiltakin opiskelijoilta puuttuu yksi tärkeä palanen ammattitaitoa: kokemus siitä, mikä lasten kanssa toimii.
PALOeducationin ammattilaisilla on jokaisella yli 10 vuoden kokemus lasten liikuttamisesta ja opettamisesta niin koulu- kuin harrastusmaailmastakin. Olemme kehittäneet uusia ulottuvuuksia lasten liikuntaharrastuksiin (Nallepaini), ottaneet haltuun tuoreimpia ideoita (Draivia kouluun!) sekä kulkeneet kehityksen kärjessä (Liikkuva koulu, CDG-malli) koko uramme.
Kaiken taustalla on vahva halu tehdä lasten liikkumisesta mielekkäämpää ja motivoivampaa. Ja totta kai kaikki tämä on tuonut lisää buustia myös omaan työhömme.
Ideapankkimme perusta on kokemuksessa, mutta se uudistuu ja täydentyy jatkuvasti. Kaiken ydin on ajattelutavassa: etsimme ja luomme mahdollisuuksia liikkumiselle – ja otamme lapset mukaan prosessiin. Lapsen mielikuvitus on ehtymätön luonnonvara, ja tuota mielikuvitusta on mahtava ruokkia. Meidän aikuisten tehtävä on toki huolehtia turvallisuudesta, mutta sen tarvitsee harvoin tarkoittaa toiminnan kieltämistä. Meidän kokemuksemme 1-12 vuotiaiden lasten liikuttamisesta on valtava ja me tiedämme, miten lapselle annetaan ikätasoon sopivia haasteita.
Olemme olleet mukana suunnittelemassa lähiliikuntapaikkoja ja koulujen liikuntatiloja. Lisäksi olemme kehittäneet jatkuvasti oppilaidemme arkiympäristöä aktivoivampaan suuntaan. Meillä on näkemystä siitä, miten jo rakennetusta ympäristöstä saadaan paras mahdollinen irti aktiivisemman elämän mahdollistamiseksi.
Kenelle?
Seuroille, jotka tarvitsevat ammattilaisen näkemystä siitä, mikä toimii tietynikäisille lapsille.
Yrityksille, jotka suunnittelevat tai toteuttavat toimintaa lasten liikunnan ja/tai kasvatuksen parissa.
Kuten edeltä näkee, olemme toimineet laajalla säteellä liikuntakasvatuksen kentällä. Me pystymme tuomaan uusia ajatuksia niin koulumaailmaan kuin sen ulkopuolellekin. Kun siis suunnittelet aktiivista toimintaa tai toimintaympäristöä lapsille tai nuorille, ota rohkeasti yhteyttä!
Jesse, Jon & Samuli
PALOeducation