PALOeducationin tarina

Historia

Vuoden 2017 maaliskuussa, keväthangilla hiihdellessämme keskustelu eteni tavalliseen tapaan töihimme. Keskustelun edetessä huomasimme, että olimme aika tyytyväisiä siihen, mitä olemme koulumaailmassa saaneet aikaan. Olimme olleet vahvassa roolissa koulumme toimintakulttuurin luomisessa – toimintakulttuurin, joka osallistaa ja aktivoi suuren osan oppilaista. Olimme kehittäneet toimintaa sekä aktiivisille että vähemmän liikkuville oppilaille ja olleet mukana suunnittelemassa ja luomassa arkiympäristöstä motivoivaa ja aktivoivaa. Olimme jo jonkin verran kiertäneet kouluttamassa muita opettajia sekä luennoineet kehittämistämme toimintamalleista eri puolilla Suomea.

Heräsi kutkuttava kysymys: olisiko meidän asiantuntemuksellemme käyttöä enemmänkin oman työyhteisömme ulkopuolella? Jopa Suomen rajojen ulkopuolella?

Keskustelimme ajatuksistamme kollegoiden, seura- ja liittotoimijoiden sekä koulutusyrittäjien kanssa, ja kaikkialta saimme varmistusta ajatuksillemme. Lasten ja nuorten liikunta kaipaa kaltaisiamme rohkeita ja innovatiivisia ammattilaisia!

Miksi fyysinen aktiivisuus?

Fyysisen aktiivisuuden, tuttavallisemmin liikunnan, yhteys hyvinvointiin on tunnettu jo hyvän aikaa. Liikunnan tiedetään edistävän sekä fyysistä että henkistä terveyttä monin eri tavoin. Tiedämme yhteydet painonhallintaan, verenpaineeseen, hapenottokykyyn, lihasten ja nivelten toimintaan, unenlaatuun, mielialaan, jne. Monelle saattaa tulla silti yllätyksenä tieto, että fyysisellä aktiivisuudella on suora ja merkittävä yhteys myös oppimiseen.

Opetushallituksen ja Likesin tuoreen raportin mukaan oppitunnin aikainen liikunnallinen tauko ja opetukseen integroitu liikunta ovat positiivisesti yhteydessä kouluarvosanoihin ja standardoituihin testituloksiin. (OPH 2018)

Viimeaikaisten tutkimusten kiistattomat tulokset viitoittavat myös meidän kulkemaamme tietä. Oppilaiden aktivointi, niin oppitunneilla kuin tuntien välissäkin, on meidän leipälajimme.

Miksi PALOeducation?

Meidän vahvuutemme ja kilpailuvalttimme on kokemus. Valitettavan usein näkee, että lapsille suunnattua toimintaa toteutetaan juuri asiantuntijuudesta kitsastellen. Puitteet voivat olla kunnossa, mutta toteutus saatetaan hoitaa kenties opiskelijan tai harjoittelijan voimin. Toki tämäkin voi toimia, mutta usein idearikkailta ja innovatiivisiltakin opiskelijoilta puuttuu yksi tärkeä palanen ammattitaitoa: kokemus siitä, mikä lasten kanssa toimii.

PALOeducationin ammattilaisilla on jokaisella yli 10 vuoden kokemus lasten liikuttamisesta ja opettamisesta niin koulu- kuin harrastusmaailmastakin. Olemme kehittäneet uusia ulottuvuuksia lasten liikuntaharrastuksiin (Nallepaini), ottaneet haltuun tuoreimpia ideoita (Draivia kouluun!) sekä kulkeneet kehityksen kärjessä (Liikkuva koulu, CDG-malli) koko uramme.

Kaiken taustalla on vahva halu tehdä lasten liikkumisesta mielekkäämpää ja motivoivampaa. Ja totta kai kaikki tämä on tuonut lisää buustia myös omaan  työhömme.

Ideapankkimme perusta on kokemuksessa, mutta se uudistuu ja täydentyy jatkuvasti. Kaiken ydin on ajattelutavassa: etsimme ja luomme mahdollisuuksia liikkumiselle – ja otamme lapset mukaan prosessiin. Lapsen mielikuvitus on ehtymätön luonnonvara, ja tuota mielikuvitusta on mahtava ruokkia. Meidän aikuisten tehtävä on toki huolehtia turvallisuudesta, mutta sen tarvitsee harvoin tarkoittaa toiminnan kieltämistä. Meidän kokemuksemme 1-12 vuotiaiden lasten liikuttamisesta on valtava ja me tiedämme, miten lapselle annetaan ikätasoon sopivia haasteita.

Olemme olleet mukana suunnittelemassa lähiliikuntapaikkoja ja koulujen liikuntatiloja. Lisäksi olemme kehittäneet jatkuvasti oppilaidemme arkiympäristöä aktivoivampaan suuntaan. Meillä on näkemystä siitä, miten jo rakennetusta ympäristöstä saadaan paras mahdollinen irti aktiivisemman elämän mahdollistamiseksi.

Kenelle?

Kouluille, jotka haluavat uudistaa toimintaympäristönsä ja -kulttuurinsa aktivoivaksi ja motivoivaksi.

Seuroille, jotka tarvitsevat ammattilaisen näkemystä siitä, mikä toimii tietynikäisille lapsille.

Yrityksille, jotka suunnittelevat tai toteuttavat toimintaa lasten liikunnan ja/tai kasvatuksen parissa.

Kuten edeltä näkee, olemme toimineet laajalla säteellä liikuntakasvatuksen kentällä. Me pystymme tuomaan uusia ajatuksia niin koulumaailmaan kuin sen ulkopuolellekin.  Kun siis suunnittelet aktiivista toimintaa tai toimintaympäristöä lapsille tai nuorille, ota rohkeasti yhteyttä!

Jesse, Jon & Samuli

PALOeducation

PALOeducation on jyväskyläläinen liikunta-alan yritys, joka tuottaa palveluita sekä yksityiselle sektorille että koulumaailmaan. Vaikka tarinamme on vasta alussa, on meillä taustalla vuosien vahva kokemus liikuntakasvatuksen, valmennuksen ja koulutuksen sekä konsultoinnin alalta. Olemme olleet kehittämässä Jyväskylän kaupungin toimintakulttuuria niin opetussuunnitelmatyössä kuin arjen käytänteissäkin. Olemme olleet Liikkuva koulu –ohjelmassa mukana sen alusta lähtien ja kehittäneet valtakunnallisestikin tunnustettuja ja palkittuja toimintakulttuureja omaan yhteisöömme.